I Hydro Extrusions värld är hållbarhetsarbete en palett av möjligheter. De har inte bara en lösning på industrins största utmaning – klimatomställningen. I stället arbetar de på bred front med allt från designmöbler gjorda av återvunnet skrot till att initiera både nya samarbetsformer och ambitiösa energiprojekt. 
Varje steg räknas på vägen till nollutsläpp – det är extra tydligt på Elmia Subcontractor i år. 

Aluminium kan återvinnas i oändlighet utan att tappa sina egenskaper. Den låga vikten i kombination med materialets stora designmöjligheter gör att aluminium spelar en central roll i att minska klimatpåverkan inom många branscher. Men för Hydro Extrusions är materialet bara en del av lösningen på vägen till nollutsläpp. 

För att lösa industrins utmaningar och samtidigt ge kunderna redskapen för att designa både bättre och mer hållbara produkter krävs betydligt mer än strängpressade aluminiumprofiler. Vägen framåt består av ett helhetstänk – från att starta nya samtal om aluminium till att ställa om produktionen. 

- För att verkligen leda omställningen krävs innovation av produkter, smartare användning av resurser och ett större fokus på energieffektivitet. Många bäckar små gör ju en stor å, men vi vill snarare skapa ett vidsträckt hav av nya möjligheter för våra kunder. Elmia Subcontractor är en bra arena för det samtalet. Varje steg räknas, säger Henrik Stark, Försäljningsdirektör, Hydro Extrusion Sweden. 

Från Milano till mässgolvet 
Varje år slängs ungefär 10 miljoner ton möbler i Europa. Det motsvarar vikten av cirka 25 000 jumbojet eller 7 miljoner bilar, vilket är en hissnande siffra för endast en bransch. För att sätta ljus på den här frågan och möta den växande efterfrågan på mer koldioxidsnåla, återvunna produkter, har Hydro utmanat sju världskända formgivare att designa möbler tillverkade av Hydro CIRCAL 100R. 
Detta världsunika aluminiummaterial är tillverkat av 100 % återvunnet konsumentskrot och anpassat för produktion i industriell skala. 
Resultatet presenterades på utställningen ”100R” under designveckan i Milano tidigare i våras. Nu kommer delar av utställningen till Elmia och det blir förstås ett spännande samtalsämne under mässan. 

"Genom att arbeta tillsammans kan vi driva industrin i en grönare riktning"


- Vi tror på styrkan i partnerskap. Genom att arbeta tillsammans med både ledande formgivare och våra kunder kan vi driva industrin i en grönare riktning. Det handlar förstås om att välja rätt material, men också om att göra hållbarhetsaspekten till en tydlig konkurrensfördel. Genom att samarbeta kan vi både minska avfall och visa att en cirkulär ekonomi kan fungera i praktiken.

 Vad ser ni fram emot mest med årets mässa, vilka förväntningar har ni? 
 - Vi ser verkligen fram emot årets mässa, där vi får möjlighet att träffa både nya och befintliga partners för att tillsammans finna nästa steg på deras hållbarhets resa. Det är alltid inspirerande att få dela med sig av våra senaste grönare lösningar och innovativa samarbeten som hjälper våra kunder att nå sina hållbarhetsmål. Vi ser mässan som en fantastisk plattform att fånga upp nya idéer och insikter från branschen, säger Ulrika Kroon, Marketing Manager, Hydro Extrusions.

 Under hur många år har ni varit utställare på mässan? 
 - Vi har varit återkommande utställare i över tjugo år. Efter pandemin har vi varit på plats varje år. 

 Årets tema är ”Navigating change together”, där man vill belysa samtidens behov av samverkan för att gemensamt hitta vägar framåt i branschen, hur arbetar ni där? 
 - "Navigating change together" är ett tema som verkligen stämmer överens med våra prioriteringar och värderingar. Vi arbetar ständigt tillsammans med våra partners för att utveckla och implementera nya, innovativa lösningar som inte bara möter dagens behov utan också bidrar till en hållbarare framtid. 
- På tal om samarbeten så har vi tillsammans med belysningsföretaget Fagerhult genomfört ett spännande projekt som i korthet innebär att Fagerhult tagit vara på gamla armaturer och vi, Hydro Extrusions har smält ner dem och skapat nya profiler – ett bevis på ett nära samarbete ”Navigating change together” och framför allt de positiva effekterna av ett cirkulärt tillvägagångssätt. 

Vad kan besökarna förvänta sig att se i er monter, har ni något nytt som ni särskilt vill lyfta fram i år? 
 - Vi har så många nya spännande nyheter i vår monter, men behöver jag välja något, så är det vårt samarbete med sju världskända formgivare som designat möbler tillverkade av Hydro CIRCAL 100R.  Nu har man chansen att se delar av denna fantastiska utställning live i vår monter. 

 Vad gör er unika? 
 - Vår styrka ligger i vår innovationsförmåga och förmågan att skapa kundanpassade lösningar. Under mässan presenterar vi Hydro Extrusion Partner Packages – ett initiativ som är utformat för att hjälpa våra kunder och partners, oavsett storlek eller var de befinner sig på sin hållbarhetsresa, att ta nästa steg mot en mer hållbar framtid. 

Hur gör ni för att vara konkurrenskraftiga inom svensk industri, vad är ert framgångsrecept? 
 - Vi fokuserar på att driva produktinnovation, optimera resursanvändningen och förbättra energieffektiviteten. Ett exempel på detta är vårt initiativ Hydro Greener Sweden, där vi arbetar för att försörja våra anläggningar i Vetlanda och Finspång med förnybar energi. 
- Vi har nu installerat både tak- och markmonterade solpaneler, kompletterade med batterilagringssystem, samt ett lokalt vattenkraftverk vid vårt omsmältverk i Sjunnen. Varje steg räknas på vägen mot nollutsläpp, avslutar Ulrika.