Schneider Electric lanserar Zeigo™ Hub, en kraftfull plattform som ska hjälpa företag att minska utsläppen i sina leverantörskedjor, det skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Denna innovativa lösning ger företag verktyg att nå sina Scope 3-mål och underlätta vägen mot nettonoll på ett smidigare och säkrare sätt.


Globala leverantörskedjor möter idag ökade krav att redovisa, agera och ta ansvar för sina utsläpp och vara transparenta gentemot kunder, regelverk och andra intressenter. Plattformen Zeigo Hub möter detta ökade behov genom en flexibel lösningsmodell med fokus på att ge mätbara resultat. Plattformen ger företag möjlighet att engagera leverantörer i alla storlekar, spåra utsläpp i flera led och skapa mätbara resultat genom utbildning, verktyg och expertrådgivning.


– En leverantörskedja med hänsyn till utsläpp är inte längre en trevlig bonus – utan ett strategiskt måste. Med Zeigo Hub ger vi företag de verktyg och insikter de behöver för att förvandla sina leveranskedjor till motorer för hållbar motståndskraft, säger Laura Eve, VP SaaS Sustainability Solutions på Schneider Electric.


En ny era för leverantörsengagemang och innovation

Zeigo Hub är utvecklad för att stötta leverantörer i alla faser av hållbarhetsarbetet oavsett storlek, mognad eller erfarenhet. Plattformen skiljer sig från traditionella datainsamlingsverktyg genom en interaktiv miljö där guidning, analysverktyg och utbildningsstöd gör det enkelt att direkt komma i gång med mätning och hantering av sina utsläpp.


Varje leverantör som ansluter sig till Zeigo Hub får tillgång till skräddarsydda planer för minskade utsläpp. Alla kostnader täcks av sponsororganisationer, vilket gör det möjligt för fler att delta. Som en del av Schneider Electric integreras plattformen dessutom med företagets globala nätverk av hållbarhetsexperter, konsulttjänster och lösningar för klimatanpassning.