Arbete med stationära maskiner orsakar många arbetsolyckor, ändå brister många arbetsgivare i att riskbedöma och undersöka maskinanvändningen. Det visar Arbetsmiljöverkets senaste inspektionsinsats inom tillverkningsindustrin.


Många brister i riskbedömning

Mellan den 8 september och 3 oktober inspekterade Arbetsmiljöverket närmare 1 300 arbetsställen inom tillverkningsindustrin. Resultatet visar att 52 procent fick ett inspektionsmeddelande med krav på att åtgärda brister i arbetsmiljön – totalt omkring 1 100 krav.


De vanligaste kraven gällde riskbedömningar och information till arbetstagare:

  • 44 % fick krav på att undersöka och bedöma risker vid användningen av sin arbetsutrustning.

  • 15 % fick krav på att ge tydliga instruktioner och information till arbetstagarna.

– Det är förvånande att nästan hälften av arbetsställena inte har gjort tillräckliga undersökningar eller bedömningar av riskerna i användningen av sina stationära maskiner. Det är ett olycksdrabbat område och flera av olyckorna får allvarliga konsekvenser för arbetstagare, säger Malin Cato, projektledare på Arbetsmiljöverkets inspektionsavdelning.


Olyckor sker även med CE-märkta maskiner

Arbetsmiljöverkets arbetsskaderapport för 2024 visar att stationära maskiner var den yttre faktorn vid cirka 4,5 procent av alla arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro – omkring 1 750 olyckor under året.


Olyckorna sker ofta vid start, stopp, service eller underhåll, när arbetstagaren kommer i kontakt med rörliga delar – även på moderna, CE-märkta maskiner.


– Riskerna handlar inte bara om hur säkert en maskin är konstruerad, utan också om hur den används. Arbetsgivare måste se till att arbetstagarna har rätt kunskaper, instruktioner och förståelse för hur maskinerna fungerar, säger Malin Cato.


Nya EU-regler på väg

I samband med inspektionerna informerade Arbetsmiljöverket även om den kommande maskinförordningen och AI-förordningen som EU beslutat om. Arbetsgivare som planerar att uppdatera eller investera i ny maskinutrustning behöver redan nu sätta sig in i de nya reglerna.

Förändrad teknik påverkar både säkerhet och arbetsmiljö – och ska alltid omfattas av riskbedömning inom ramen för det systematiska arbetsmiljöarbetet.


Del av EU-kampanj

Insatsen är en del av EU-kampanjen Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv, som pågått 2023–2025.
Årets svenska tema har varit teknikens påverkan på arbetsmiljön.



Den 24 oktober hålls ett webbinarium kl. 10–12 där resultatet av inspektionen presenteras.
Mer information finns på www.av.se eller via Arbetsmiljönätverkets anmälan.