- 2021 blev ett framgångsrikt år för HANZA med organisk tillväxt, ökad lönsamhet och framgångsrika förvärv. När detta skrivs har emellertid Rysslands president inlett en oberättigad attack mot
Ukraina. Vid sidan av det stora mänskliga lidandet skapar kriget och demokratiernas
motåtgärder ytterligare påfrestningar på de globala leveranskedjorna. HANZA har redan börjat
stödja produktbolag som behöver nya tillverkningslösningar.
Expansionsprogram
- År 2021 präglades också av att vi genomförde vårt hittills
största expansionsprogram med maskininvesteringar över
100 MSEK, två förvärv och en rad övriga aktiviteter i syfte
att rusta koncernen för framtiden. Våra fabriker i Sverige
och Finland var först ut och expansionsprogrammen
färdigställdes under förra året. I både Estland, Tjeckien,
Polen och Kina flyttar vi in i nya, större lokaler under första
halvåret 2022, varpå programmet slutförs. Det medför att
marginalen för segment Övriga marknader kommer att vara
lägre under inledningen av 2022.
-Vår tillväxt och ökande lönsamhet är speciellt glädjande
då våra fabriker med ojämna mellanrum drabbades av
plötslig och betydande frånvaro av medarbetare på grund
av pandemin. Dessutom har vi – liksom alla tillverkande
bolag – fått arbeta med en internationell materialbristsituation. Det har fört med sig att vi behövt öka våra lager
betydligt för att säkra leveranser. Även här är det speciellt
glädjande att vi trots detta kan uppvisa ett kassaflöde från
den löpande verksamheten om 126 MSEK för helåret 2021.
Stark tillväxt för Hanza
-HANZA har haft en stark tillväxt sedan vi startade
bolaget för 14 år sedan. Genom finanskris, eurokris och
pandemi har vi presterat en genomsnittlig årlig tillväxt
(CAGR) om 17 procent, vilket få – om ens någon – annan
tillverkare lyckats med. HANZAs expansion sker löpande
och genom en strategisk utveckling som sker genom
specifika initiativ i tre expansionsriktningar: Tillverkningsteknologier, geografier och inriktning mot större kundvolymer. Dessa större expansionssteg kan i sin tur ske
genom övertagande av produktion, nyetablering eller
förvärv. Planeringsarbete pågår för bolagets kommande
fas, ”HANZA 2025”, som syftar till att ytterligare accelerera
vår utvecklingstakt. Vi kommer att återkomma till detta
och låt oss under tiden hoppas att kriget i Ukraina tar slut
snarast möjligt.
Erik Stenfors
Vd