Erik Stenfors, vd för Hanza,  kommenterar här året i ett utdrag från företagets årsredovisning.
- 2021 blev ett framgångsrikt år för HANZA med organisk tillväxt, ökad lönsamhet och framgångsrika förvärv. När detta skrivs har emellertid Rysslands president inlett en oberättigad attack mot Ukraina. Vid sidan av det stora mänskliga lidandet skapar kriget och demokratiernas motåtgärder ytterligare påfrestningar på de globala leveranskedjorna. HANZA har redan börjat stödja produktbolag som behöver nya tillverkningslösningar.

Expansionsprogram 
- År 2021 präglades också av att vi genomförde vårt hittills största expansionsprogram med maskininvesteringar över 100 MSEK, två förvärv och en rad övriga aktiviteter i syfte att rusta koncernen för framtiden. Våra fabriker i Sverige och Finland var först ut och expansionsprogrammen färdigställdes under förra året. I både Estland, Tjeckien, Polen och Kina flyttar vi in i nya, större lokaler under första halvåret 2022, varpå programmet slutförs. Det medför att marginalen för segment Övriga marknader kommer att vara lägre under inledningen av 2022. 

-Vår tillväxt och ökande lönsamhet är speciellt glädjande då våra fabriker med ojämna mellanrum drabbades av plötslig och betydande frånvaro av medarbetare på grund av pandemin. Dessutom har vi – liksom alla tillverkande bolag – fått arbeta med en internationell materialbristsituation. Det har fört med sig att vi behövt öka våra lager betydligt för att säkra leveranser. Även här är det speciellt glädjande att vi trots detta kan uppvisa ett kassaflöde från den löpande verksamheten om 126 MSEK för helåret 2021.  

Stark tillväxt för Hanza

-HANZA har haft en stark tillväxt sedan vi startade bolaget för 14 år sedan. Genom finanskris, eurokris och pandemi har vi presterat en genomsnittlig årlig tillväxt (CAGR) om 17 procent, vilket få – om ens någon – annan tillverkare lyckats med. HANZAs expansion sker löpande och genom en strategisk utveckling som sker genom specifika initiativ i tre expansionsriktningar: Tillverkningsteknologier, geografier och inriktning mot större kundvolymer. Dessa större expansionssteg kan i sin tur ske genom övertagande av produktion, nyetablering eller förvärv. Planeringsarbete pågår för bolagets kommande fas, ”HANZA 2025”, som syftar till att ytterligare accelerera vår utvecklingstakt. Vi kommer att återkomma till detta och låt oss under tiden hoppas att kriget i Ukraina tar slut snarast möjligt.

Erik Stenfors
Vd