Iscar Sverige är helhetsleverantör av hårdmetallverktyg för skärande bearbetning till landets verkstadsindustri. De har idag den största fältorganisationen på den svenska marknaden och sätter hög tilltro till personlig närvaro lokalt. 


Företaget har i Sverige 45 anställda och är ett helägt dotterbolag till ISCAR Ltd som globalt finns i 75 länder. Här i landet är de placerade från norr till söder på strategiskt utvalda platser.


- Att verka och finnas på plats lokalt, det personliga mötet, är en stor del av vår kärnverksamhet och det kommer vi fortsätta med samtidigt som vi utvecklas digitalt och effektiviserar vårt arbetssätt, säger Hannes Strache, vd på Iscar Sverige.


Verkar inom alla industrier

Iscars största kundsegment är fordonsindustrin och alla dess underleverantörer samt general engineering. De verkar även inom flyg- och skogsindustri, olja och gas och all övrig industri som finns i landet.


Vad är ni experter på, vad vill ni särskilt lyfta fram?

- Dels har vi en hög kompetens bland våra medarbetare, dels den höga närvaron hos våra kunder, samt att vi har en tydlig strategi. Att supporta lokalt och finnas nära tillhands i kombination med många nya innovativa produktnyheter gör oss unika, säger Hannes.


Komplett inom alla produktfamiljer och industrier

Från att ha varit stora inom spår- och avstickning på 70-talet, växte företaget inom fräsning på 90-talet, borrning på 2000-talet och på senaste tiden inom svarvning. Detta gör att de idag är en komplett verktygsleverantör inom alla produktfamiljer och industrier samt inom hantering av verktyg.

- Kommer en detalj till Sverige som en kund räknar på och som man inte har så mycket erfarenhet av, kanske ett material man inte känner till eller krav på nya bearbetningsmetoder, så har vi alltid en global expertis vi kan ta hjälp av. Det finns en hög kompetens inom koncernen vilket gör att vi alltid hittar en lösning som gör industrin i Sverige mer effektiv och konkurrenskraftig, säger Hannes.


Så det finns inget ni inte kan lösa menar du?

- Nej det vågar jag nästan säga, vi har lösningar på de flesta bekymmer och problem som våra kunder stöter på.

- Vi är bra på att få ut den senaste tekniken och de senaste verktygen som gör svensk industri mer effektiv. En stor del av vår försäljning kommer från produkter som är lanserade de senaste fem åren, säger Hannes.


Smart och intelligent blir säkert

Hannes berättar att Iscar de senaste tre åren i sin marknadsföringskampanj fokuserat på att ha smarta lösningar och att bearbeta intelligent. Dels måste man kunna köra snabbt och få ett högt maskinutnyttjande, dels måste man köra smart.

- Vid obemannad bearbetning till exempel, måste vi kunna erbjuda verktyg som ger förutsägbar livslängd även vid små variationer i förutsättningarna – exempelvis skillnader i materialsammansättning eller vibrationer.  

- Visst ska det gå fort, men vi måste hela tiden ha en säker process som man kan lita på, säger Hannes.

- Vi måste eliminera maskinstillestånd, genom smarta verktyg som är: lätta att byta, har effektiv kylning och är användarvänliga.


Vad tycker du är din viktigaste uppgift som vd på ISCAR, och hur skulle du beskriva din ledarstil?

- Det är otroligt viktigt att ha en kompetent och driven organisation, med en tydlig strategi vart vi vill. Det har vi och vi jobbar ständigt med att förbättra vår kompetens, vårt arbetssätt och våra strategier.  

- Vi har korta beslutsvägar inom organisationen vilket gör att vi är lätta att jobba med och snabbt kan anpassa oss efter kundernas behov och förändringar på marknaden. Det tror jag är en nyckel för fortsatt utveckling och framgång. 


>> Läs hela intervjun här