Svensk Verkstad har talat med Joel Björnlinger 21, som är vd för det nystartade tvåmannaföretaget Silent Industry.
 
Tillsammans med sin kollega Edvin Claesson driver Joel visionen att skapa hållbara arbetsmiljöer, där en stor del inom industrin handlar om just ljudvolymer. 

 "Kom in i Gnosjö-tänket"
- Jag är uppvuxen i Jönköping men flyttade därifrån för att gå på gymnasiet här i Gnosjö, och här kom jag efter några år in i ”Gnosjö-tänket”, och upptäckte den genuina samarbetsandan och hur man skapar nätverk för sitt entreprenörskap, säger Joel. 
- Allt eftersom jag lärde känna bygden så fick jag verkligen upp intresset för företagande, fortsätter han. 

Startade upp under gymnasietiden 
Det var sista året på gymnasiet när Joel sålde kaffe genom sitt UF-företag, som han märkte att man kunde göra affärer ganska enkelt och fort, men han ville hitta en annan produkt att arbeta med. 
- Vi funderade och kom in på industrin helt enkelt, då det ju finns flera sådana runtomkring oss, säger Joel. 
- Sen tänkte vi i tänkte ljudisolering och höga volymer, fortsätter Joel. 

"Vi ljudisolerar maskiner och sätter akustiskt undertak för att få ner ljudnivåerna"


Behovet fanns på marknaden 
De båda företagarna upptäckte att behovet av deras produkter fanns på marknaden, och även i deras omedelbara närhet. Då de båda två har sommarjobbat inom industrierna i Gnosjö kände de väl till de problem som kan uppstå med buller och höga ljud i en arbetsmiljö. 
- Gnosjö kändes som en bra grund till idén med de förutsättningar som finns här nere, säger Joel. 
- Vi gjorde lite marknadsundersökningar sen tog vi fram ett koncept vi trodde på. Efter det startade företaget upp på pappret i augusti 2023, men idén har legat i vaggan sedan 2022, så visst är det färskt, säger Joel. 

 ”Alla vill hjälpa till på de sätt de kan” 
Vad som verkligen gav Joel och hans kollega skjuts när de startade upp företaget var att många var så intresserade och ville hjälpa till helt utan prestige. 
- Det finns alltid någon som känner någon, och alla vill hjälpa till på de sätt de kan, på det viset är det inte så svårt att steg för steg bygga upp det nätverk man behöver, säger Joel. 
- Man kan lika gärna träffa någon på gymmet som i affären som kan hjälpa en framåt i företagandet, fortsätter han. 

 Affärsidén har två ben 
Silent Industrys affärsidé har två tydliga inriktningar som gör det enklare för kunden att få en överblick och en helhet i processen kring ljudvolymfrågan, berättar Joel. 
- Dels arbetar vi praktiskt, vi ljudisolerar maskiner och sätter akustiskt undertak för att få ner ljudnivåerna. Vi utför akustikmätningar för att se att våra kunder ligger under arbetsmiljöverkets riktlinjer för vilka nivåer man får ha i en industri, säger Joel. 
- Vi kan även hjälpa till med beräkningar. Till exempel mäter vi hur många decibel vi kan hjälpa kunden att gå ner om vi monterar upp ett undertak, det gör att vi sen kan presentera den teoretiska effekten av ett undertak, för att få kunden att lättare förstå vilka lösningar som kan vara intressanta, fortsätter Joel.